Selecteer een pagina

Op 20 juni stond het onderwerp online marketing op de agenda van de MKB Kenniscafés 2019. Zo’n 15 deelnemers verlieten de eigen werkpraktijk om te starten met een snelle pizza, waarna het kenniscafé begon. Kennispartner Fontys had voor dit onderwerp een ‘onorthodoxe marketingdocent’ gestuurd; Edwin Vlems van MCB uit Valkenswaard. Edwin is al een tijdje professioneel marketingprofeet naast zijn werk bij MCB en predikt een heel nieuw gedachtengoed: Inbound marketing. 


De kern van het verhaal is dat je niet moet adverteren als bedrijf maar dat je kennis online moet delen zodat klanten vanzelf naar je toe komen omdat ze zien dat jij de expert bent. En dat ze graag willen dat je ze helpt. Daar droomt toch iedere ondernemer van? Is het echt zo simpel? Ik ging vol vragen het kenniscafé in samen met de andere MKB-ondernemers. In dit artikel deel ik drie lessen die ik eruit heb gehaald.


Les 1: Maak gewoon filmpjes

Edwin deelde voorbeelden van bedrijven die ‘gewone filmpjes’ maken van medewerkers die kennis delen of iets van hun bedrijf of werk laten zien. Je hoeft geen fancy filmpjes te laten maken om aan je online publiek iets van jezelf te laten zien. Filmpjes zijn een krachtig medium om authentiek te delen waar je als bedrijf voor staat. Je kunt veel beter je mensen online laten zien dan reclame maken.

Een voorbeeld is onderstaand filmpje over waarom het zo leuk is om bij MCB te werken. Geen gelikt reclamefilmpje maar gewoon wat echte ervaringen van mensen. Bijvoorbeeld ook over wat er minder leuk is om bij MCB te werken (spoiler-alert: vieze koffie).


Les 2: Berijd je stokpaardje

Tijdens het kenniscafé gingen de deelnemers elkaar interviewen; wat is jouw specialisme? Wat is jouw stokpaardje? Wat is het onderwerp waar jij zoveel van weet dat je er wel beroemd mee zou willen worden? Deel die kennis in blogs / online publicaties en je zult vanzelf gevonden worden op je expertise.
Tijdens het kenniscafé schreven de deelnemers de basis van hun interview met de andere deelnemer (in duo’s). De opdracht is om dat interview na het kenniscafé uit te werken en met de ander te delen. Een mooi stukje content voor iedere deelnemer om te delen online!

Zelf heb ik Christel Ruijs geïnterviewd die kei goed is in het schrijven van sprankelende teksten. Dat interview zal ik later hier delen.


Les 3: Beantwoord vragen

Voor ieder onderwerp is te achterhalen wat de belangrijkste vragen zijn die mensen online stellen, en waar ze dus op zoeken in google. Ook voor jouw vakgebied. Edwin liet een slimme tool zien waarmee je dat kunt achterhalen. De deelnemers aan het kenniscafé gingen ook al snel zelf zoeken op hun trefwoorden en kwamen zo tot relevante vragen om te beantwoorden.


En dan…de borrel!
Tijdens de borrel in de keuken van Founded By All werd nog lang doorgepraat over de inspirerende voorbeelden die Edwin gebruikte en de praktische online marketingmethode die hij predikt. Vanaf nu weten we allemaal wat inbound marketing is 🙂